Nasza Fundacja kieruje się wartościami z różnych dziedzin życia. Są to między innymi: sztuka, harmonia, piękno, partycypacja obywatelska, relacje czy rozwój. Chcielibyśmy opowiedzieć nieco więcej o tym ostatnim  w kategorii realizacji swoich własnych projektów, podejmowania działań i tworzenia swojego własnego biznesu. Wierzymy, że postęp jest bardzo ważny i jednocześnie nieodzowny w XXI wieku, ale należy pamiętać, że za każdym przedsięwzięciem leży odpowiedzialność, której się podejmujemy tworząc coś nowego (zwłaszcza nowy biznes). 

Ten artykuł nie będzie jednak o odpowiedzialności społecznej biznesu, którą również szeroko promujemy. Będzie o tym jak zaczynaliśmy i jak uczyliśmy się tworzyć Fundację. O tym, w jaki sposób podchodzimy do rozwoju i co możesz z tego wynieść dla siebie. Mamy nadzieję, że być może zainspiruje Cię to do działania! 

Jak to się zaczęło?

Varsztatovnia powstała jako niezobowiązujący projekt społeczny. Fundator Varsztatovni – Michał Łyszkowski, jak każdy z naszego teamu, chciał podejmować swoje własne działania, zmieniać społeczeństwo i się rozwijać. Zebrał on grupę na pierwsze warsztaty i zorganizował całe przedsięwzięcie, potem kolejne i kolejne. Okazało się, że to jest świetna zabawa i z duchem młodzieńczego zachwytu oraz energii, w wieku 19-stu lat, założył Fundację, która na początku była znzna jako Fundacja SWAP – Spontaniczne Warsztaty Artystyczno – Praktyczne (do tej pory pod taką nazwą prawną jesteśmy zarejestrowani w KRS). Zebrał on zespół składający się z równie młodych osób i tak oto działamy już 4 piękne lata (niedawno obchodziliśmy urodziny). 

Nie wszystko jednak szło zawsze dobrze…

Przy prowadzeniu swojej własnej działalności zawsze pojawiają się problemy, z którymi trzeba się mierzyć: niekompetentni podwykonawcy, wpadki, nieprzygotowani pracownicy, problem z doprecyzowaniem jakie dokładnie  podatki należy płacić (w Polsce ta kwestia jest naprawdę bardzo skomplikowana), problemy ze stroną internetową, presja ze strony otoczenia, literówki w postach itp.

Chcielibyśmy opowiedzieć Wam o dwóch błędach jakie zdarzyło nam się popełnić (ale było ich znacznie więcej – nie ma co się oszukiwać).

Pierwsze warsztaty dla firm

Około trzy lata temu zostaliśmy pierwszy raz poproszeni o realizację warsztatów dla firm. Zadanie było dość proste – mieliśmy zorganizować warsztaty malarskie. Co mogło pójść nie tak? Przecież robiliśmy już różne warsztaty w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku… A no coś mogło. Bardzo się cieszyliśmy, że ktoś nas zauważył. Poproszono nas o wycenę. I już chyba wiemy, dlaczego to my – jeszcze niedoświadczona fundacja (ale pnąca bardzo szybko do przodu) – została wybrana. Nie wiedzieliśmy jakie stawki należy zaproponować, nie wiedzieliśmy też o czym należy pomyśleć przed (np. że materiały malarskie są bardzo drogie). Wyceniliśmy się na bardzo małą kwotę. Ledwo starczyło, aby opłacić artystkę, która prowadziła owy warsztat. Musieliśmy dopłacić za materiały (a było ich bardzo dużo), paliwo i  fotografa. Wyniosło nas to 3 razy tyle, ile zaproponowaliśmy kontrahentowi na początku. Teraz, po latach, już wiemy na co należy dokładnie zwracać uwagę, o co pytać w trakcie realizacji tego typu warsztatów / wydarzeń oraz jakie niewidoczne na pierwszy rzut oka koszty mogą się pojawić. Dodatkowo nauczyło nas to jak sprawdzać rynek i robić research, tworzyć zabezpieczenia finansowe w razie nagłych nieprzewidzianych zdarzeń. Dzięki temu po trzech latach mamy bardzo rozbudowaną ofertę dla firm!

Uczestnicy nie mogli dostać się na zajęcia

Jeśli jesteście naszymi uczestnikami__czkami to wiecie, że Varsztatovnia podnajmuje sale do organizacji zajęć w całej Polsce. Na początku naszej działalności rozglądaliśmy się za różnymi miejscami do współpracy (do realizacji warsztatów i wydarzeń). W końcu po uporczywych poszukiwaniach udało nam się znaleźć odpowiednie studio do zajęć wokalnych – niedrogie, przystosowane do warsztatów, wystarczające. Czego chcieć więcej? A no na przykład właściciela, który pamięta o wynajmach. Pewnego razu grupa, która miała rozpocząć swój kurs, przyszła pod salę i pocałowała klamkę, ponieważ właściciel zapomniał, że powinien otworzyć owe miejsce. Spowodowało to niezadowolenie uczestników oraz osoby prowadzącej. I słusznie. Wiązało się to z rezygnacjami osób, które się zapisały na zajęcia  i stratami finansowymi (pamiętajcie, że budżet marketingowy nie wraca). Dzisiaj już wiemy, że należy ostrożnie dobierać osoby, z którymi współpracujemy, zawsze pisać maile (nawet po rozmowie telefonicznej z tym o czym się rozmawiało i jakie są ustalenia) oraz tego w jaki sposób powinniśmy się komunikować z uczestnikami.  Aktualnie działamy z dziesiątkami miejsc specjalnie wyselekcjonowanych, które dbają o komfort naszych uczestników. Można się o tym przekonać zapisując się na nasze warsztaty w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi i Krakowie. Oferta wrześniowa jest już gotowa! 

Te błędy są bardzo ważne. Wymienione wyżej nie były największymi, jakie zdarzyło nam się popełnić, ale pokazują, że należy być pokornym, uczyć się i rozwijać. Bo jednak hej! Możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy dzisiaj jedną z największych artystycznych Fundacji w Polsce i liderem na rynku zajęć artystycznych, świetnym podwykonawcą i realizatorem warsztatów dla firm  (tych tytułów jeszcze trochę mamy i jesteśmy z tego dumni). Każda organizacja (również te nastawione na zysk) to ludzie,  którzy popełniają błędy. Nie da się inaczej. Jesteśmy przekonani, że na swojej ścieżce rozwojowej również zdarzało Ci się kilka potknięć. 

 

Po co o tym mówimy? Chcemy żeby przestali nas lubić?

Nie. Wręcz przeciwnie. Chcemy Wam pokazać, że Varsztatovnia to ludzie i doświadczenie, którym chcemy się dzielić. Możemy Cię uchronić od kilku błędów i wesprzeć Ciebie i  Twoje przedsięwzięcie w rozwoju. Kultura wymiany wiedzy i doświadczeń jest ważnym fundamentem na którym stoi Varsztatovnia. Dlatego stworzyliśmy program bezpłatnych konsultacji merytorycznych dla organizacji społecznych, grup nieformalnych i zaangażowanego społecznie biznesu. Zapisz się na konsultacje merytoryczne i porozmawiaj z nami o Twoich pomysłach!

 

 

Czym są konsultacje merytoryczne?

Konsultacje merytoryczne to darmowe trzydziestominutowe spotkania online z członkami zespołu Varsztatovni, którzy mają już przepracowaną wiedzę praktyczną i teoretyczną z zakresu zarządzania projektami, ksiegowości, optymalizacji procesów, wprowadzania na rynek produktów itp.,

Klaudia Kostrzewska
Product Manager Varsztatovni

Prywatnie miłośniczka podróży i odkrywania nowych kultur, zawodowo project manager i instruktor tańca.

W Varsztatovni zajmuje się zarządzaniem projektami, opracowywaniem programów artystycznych oraz administracją. 

Ten wpis jest częścią kampanii Społeczństwo Przyszłości – celów Fundacji Varsztatovnia z kategorii Społeczeństwo.